Rooms-Katholiek
Kerkleer

Open brief als reactie op kritische uitspraken kardinaal Eijk over lhbti-beweging

Reformatorisch Dagblad

09 APR 2024

Kerk

Kardinaal Wim Eijk heeft zich zaterdag tijdens een landelijke dag van De Missionaire Parochie kritisch uitgesproken over de lhbti-beweging. Het Werkband van Katholieke Homo-Pastores (WKHP) richtte vervolgens een boze brief aan hem.

„De publieke opinie dringt allerlei vreemde ideeën op, zoals de lhbti-theorie. En dat wordt voor zoete koek geslikt”, aldus Eijk zaterdag tijdens een preek op het landelijke congres in Veenendaal. Op de dag waren 850 rooms-katholieke pastores en vrijwilligers afgekomen. Volgens Eijk moeten parochies mensen „bevrijden uit de dwangbuis van de publieke opinie”. Hij hekelde het dat christenen door de samenleving worden gezien „als wappies”.

Volgens het Nederlands Dagblad (ND) was er tijdens het congres al kritiek te horen in de wandelgangen. „Na de woorden van de kardinaal ben ik direct jankend naar de gang gegaan”, zei een pastoraal werkster uit Etten-Leur tegen het ND.

In de zondag gepubliceerde brief van het WKHP aan Eijk schrijft voorzitter Frans Bossink dat Eijks woorden „een klap in het gezicht” zijn voor een groot aantal mensen binnen en buiten de kerk. „U schaadt daarmee zelf de verdraagzame samenleving”. Volgens Bossink toont Eijk „geen enkele blijk van inleving of belangstelling” in lhbti-mensen. De WKHP-voorzitter verwijt de kardinaal „feitelijk groepsbelediging”.

Bossink beroept zich in zijn brief op woorden van paus Franciscus tijdens de wereldjongerendagen in Lissabon, vorig jaar. Volgens Bossink staat Franciscus voor een kerk waarin „iedereen welkom is, niemand perfect” en waarin we „allemaal leven van Gods genade”.